אוכל זה כן משחק ילדים אוכל אצבעות

מתי להתחיל לחשוף את התינוק למזונות מוצקים?

לפי הנחיות משרד הבריאות החל מגיל 6 חודשים צרכי האנרגיה ורכיבי התזונה של התינוק גדלים ועל כן יש להוסיף לתפריט היומי מזונות מהתפריט של המשפחה, המהווים השלמה לחלב אם או לתמ"ל.

יש להתחיל בחשיפה הדרגתית למזונות מוצקים עד להגעה לכמות המתאימה לארוחה. ירקות ופירות מומלצים כמאכלים ראשונים, ולהמשיך מגוון מזונות כגון: בקר, הודו, עוף, דגים, ביצים, טחינה, קטניות, דגנים, מוצרי חלב לא ממותקים (כמו גבינות ויוגורט). בכל פעם יש להוסיף מזון חדש אחד. לקראת סוף השנה הראשונה לחייו של התינוק, רצוי להעלות בהדרגה המזונות בתפריט למוצקים.

עשר אצבעות לי יש

עם ההתקדמות ולקראת גיל שנה מומלץ לתת לתינוק להתנסות גם באכילה עצמאית, כלומר, להאכיל את עצמו. אכילה עצמאית תורמת להנאה של התינוק מהמזון, מאפשרת לו להשתמש בחושים נוספים מלבד הטעם, חוש המישוש ולפתח את המוטוריקה העדינה. הארוחה יכולה להיות חוויה מלמדת ומהנה ולכן גם אם קשה, לא כדאי להגביל את התינוק  כדי שלא יתלכלך או ילכלך את סביבתו. חשוב גם שישב באופן יציב ובכיסא המתאים לממדיו.

על פי המדריך לאנשי מקצוע להזנת התינוק והפעוט של משרד הבריאות, לקראת סוף השנה הראשונה לחיי התינוק רצוי להגביר בהדרגה את המעבר למאכלים מוצקים, ולהגיש "אוכל אצבעות", כלומר, מזון בגודל ומרקם הניתן לתפיסה באצבעות התינוק, כמו קרום של לחם, טוסט יבש, אבוקדו, חתיכות של ירקות מבושלים, פירות רכים בשלים, בשר ועוף מבושלים, קוביות גבינה.

בגיל זה מוכן התינוק ללעוס והוא זקוק למרקם גס יותר במזונותיו. בתקופה זו רוב התינוקות מוכנים מבחינה התפתחותית לאכול לבד ויש לעודדם לעשות זאת. התנהגויות אכילה חשובות בתקופה זו כוללות נטילת מזון מתוך כף, לעיסה, האכלה עצמית באצבעות או כף, ושתייה עצמאית מכוס. עד גיל שנה רצוי שהתינוק יאכל מגוון מזונות מכל קבוצות המזון, מהתפריט של המשפחה.

בכל כלל יש יוצאים מהכלל

יש מזונות מהם חשוב להימנע מהם: עד גיל שנה לא להציע דבש.

עד גיל 3 להקפיד על מוצרים חלב ומיצים מפוסטרים, בשר ודגים עשויים היטב (לא נאים או מבושלים למחצה), ביצים מבושלות (קשות או חביתות) מחשש לסלמונלה ונבטים טריים.

עד גיל 5 להימנע מהגשת מזונות עגולים, קטנים וקשים בגלל סכנת חנק, שמא יקדימו קנה לוושט (בגלל הקוטר הקטן של צינור הבליעה יש חשש שהמזון יכנס לקנה הנשימה). מזונות כמו צימוקים, זיתים (ללא חרצנים כמובן), סוכריות, אגוזים וגרעינים למיניהם. ענבים ועגבניות שרי יש לחתוך לחצאים או לרבעים ולהימנע מהגשת מזון חתוך כ"מטבעות" כמו בננה אלא לחתוך לאורך כ"מקלות".

בזמן הארוחה התינוק מתנסה, הוא לא רק לועס ובולע אלא גם מלקק, מוצץ, מכניס ומוציא את האוכל ולעיתים משתעל... יש להצטייד בסבלנות, עד שילמד בעצמו לווסת את הכמויות.